آموزش محیط زیست
علی قربانی
چکیده
با توجه به تأسیس رشته مهندسی مدیریت پروژه در کشور از سوی نگارنده، این مقاله بر چگونگی طراحی برنامه آموزشی درسی و مسایل مهم جهت لحاظ در برنامه درسی رشته دانشگاهی مهندسی عمران و مدیریت پروژه تمرکز میکند و هدف آن ارتقای سطح دانشآموختگانی است که نهتنها از نیاز به پیشرفت پایدار آگاه نیستند، بلکه آرمانهای سازمانهای صنعتی، افراد ...
بیشتر
با توجه به تأسیس رشته مهندسی مدیریت پروژه در کشور از سوی نگارنده، این مقاله بر چگونگی طراحی برنامه آموزشی درسی و مسایل مهم جهت لحاظ در برنامه درسی رشته دانشگاهی مهندسی عمران و مدیریت پروژه تمرکز میکند و هدف آن ارتقای سطح دانشآموختگانی است که نهتنها از نیاز به پیشرفت پایدار آگاه نیستند، بلکه آرمانهای سازمانهای صنعتی، افراد حرفهای و ذینفعان دانشگاهی را، پیرو این امر نیز برآورده نمیکنند. این مقاله از نوع پژوهش کاربردی و مبتنی بر مطالعه موردی مستخرج از یافتههای پژوهشی بوده است. برای دستیابی به این هدف، مروری برای تعیین حوزههای اصلی موردبررسی در پیشرفت پایدار و مفهوم پایداری جهت لحاظ در برنامهریزی درسی و سرفصل درس صورت 'گرفته و توجه ویژهای به نقش مهندسی عمران و مدیریت پروژه شده است. دادههای اولیه با استفاده از بررسی مقالات مهم و مدارک معتبر بهطور ویژه بر روی مطالعات در خصوص دو مطالعه موردی، یکی در مورد برنامه مهندسی عمران و مدیریت پروژه در دانشگاه شمال شرق انگلستان و دیگری در بخش مرکزی ایتالیا که در این زمینه موفق بودهاند، جمعآوری شده است. نتایج مبتنی بر این روش تحقیق منجر به طراحی جدولی با مؤلفههای اساسی جهت لحاظ در سرفصل برنامهریزی درسی رشته مهندسی عمران و مدیریت پروژه در کشور شده است که در نوع خود کاربردی و مشتمل بر یک چارچوب پیشنهادی در 9 حوزه و 75 مقوله برای لحاظ در برنامه آموزشی رشتههای مذکور بهعنوان خروجی این پژوهش می باشد.